디자인 Design
노말 NOMAL
책임 건축가 Architect in Charge
최민욱 Minyuk Chai, 이복기 Bokki Lee, 조세연 Seyeon Cho
디자인팀 Design team
이해원 Haewon Lee
건물 위치 Location
경기도 가평군 조종면 Jojong-myeon, Gapyeong-gun, Gyeonggi-do, Republic of Korea
건축 형태 Type
리노베이션 Renovation
건축 용도 Programme
단독주택 Single Family House
대지 면적 Site area
1938.00㎡ (신축) / 600.00㎡ (레노베이션)
건축 면적 Building area
156.83㎡ (신축) / 195.30㎡ (레노베이션)
연면적 Total floor area
156.83㎡ (신축) / 195.30㎡ (레노베이션)
규모 Building scope
1F
건폐율 Building to land ratio
8.09% (신축) / 32.55% (레노베이션)
용적률 Floor area ratio
8.09% (신축) / 32.55% (레노베이션)
주요 구조 Main Structure
철근콘크리트 RC
시공 Construction
건축주 직영 Self-build by owner
외장 마감재 Exterior finish
노출 콘크리트 Exposed concrete (신축) / 스타코 Stucco (레노베이션)
내부 마감재 Interior finish
벽체, 천장 – 지정 페인트 / 바닥 – 퀵스텝, 타일
구조 Structural engineer
서울구조 Seoul Structural Engineering & Consulting Co., Ltd.
기계 Mechanical engineer
청림설비기술사사무소 Chung lim Mechanical Engineering& Consultant
전기/통신 Telecommunication equipment
천일엠이씨 Chunil Engineering.co., LTD.
조경 Landscape
건축주 직영 Self-build by owner
토목 Civil engineer
중앙측량 설계사무소 Chungang Architect & Survey Engineer
완공 연도 Year completed
2023
사진가 Photographer
최용준 Yongjoon Choi

아시하우스 ASI HOUSE

노말 NOMAL
©Yongjoon Choi
에디터. 김태진  글 & 자료. 노말 건축사사무소 NOMAL

 

‘머무르다’, ‘남다’ 등의 뜻을 가진 ‘스테이Stay’는 언제부터인가 ‘감각적인 숙소’라는 뜻을 대신하는 명사가 되었다. 프로젝트를 시작하며 숙소의 다양한 장르(호텔, 펜션, 풀빌라)에서 스테이가 독자적인 시장으로 인식되고 소비되는 이유를 다시금 고민해 보았다.

The English word ‘stay’, which means ‘to continue to be in a place and not leave’, has become a noun that replaces the meaning of ‘sensuous accommodation’ in Korea. The first concern for the project was what makes this market unique between various genres of accommodation such as hotels, motels, inns, and resorts.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

건축가는 스테이가 결국 모든 게 갖추어진 일세(또는 전세, 월세)와 같은 형태의 단독주택이 아닐지 생각했다. 많은 이들이 자신만의 주택을 짓고 살아보는 꿈을 꾸지만, 건축은 큰 시간과 비용을 투자해야 하고 실제 시공 과정을 겪는 일은 경험적으로도 결코 쉬운 과정이 아니기 때문이다. 스테이가 관련 시장에서 차별화된 매력 포인트를 갖는 이유는 바로 이런 게 아닐까 싶다.

‘Stay’ is a fully furnished single-family house for daily rent for people who dream about living in a house. Since the primary housing market is apartments in Korea, many people dream of building and living in a home or having a weekend house. However, it requires a high investment of time and money.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

건축가는 스테이 시장을 조사하면서 다양한 위치에 서로 다른 집을 골라 경험해 볼 수 있다. 그 결과 너무 평범한 집보다는 새로운 경험을 할 수 있는 특색 있는 집을 골라 살아보거나, 한 번쯤은 살아보고 싶은 이상적인 공간을 경험하게 만들어 주는 것이 스테이의 역할이자 결론에 다다랐다.

Therefore, the ‘stay’ market can be an attractive point to fulfill this desire to live in a house. Consumers can choose a variety of weekend houses without going through these processes.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

의식주는 우리가 매일 누리는 요소이다. 그 때문에 매일 누리기 좋은 요소로 이루어져야 할 때도 있지만, 특별한 장소에서 특별한 옷을 입고 특별한 음식을 먹는 일탈도 일상의 요소이다. 그래서 건축가는 스테이라는 공간이 편안하지만 특별한 공간일 필요가 있다고 생각했다.

Food, clothing, and shelter are elements we enjoy every day. Therefore, there are times when there must be pleasant elements to enjoy every day, but there are also moments when unique clothes, food, and places are required. ‘Stay’ is a market for this particular moment.

 

©Yongjoon Choi

 

프리츠커 첫 수상자인 필립 존슨Philip Johnson은 코네티컷주 뉴캐넌에 5만7000여 평의 큰 땅을 매입해 아름다운 조경을 만들어 낸 뒤, 이 조경을 언제나 볼 수 있는 ‘글라스하우스Glass House’를 만들고 이 유리 벽을 꽤 많은 돈이 투입된 ‘벽지’라고 칭했다.

당시 글라스하우스는 에어컨 설비도 잘 되어있지 않아 사실상 사용할 수가 없을 정도로 숨이 턱 막히는 공간인 데다, 온 사방이 유리로 되어 있어 사실 살기에는 부담스러운 공간이었다. 그래서 그는 프라이버시가 필요할 때나 필요한 기타 설비를 바로 옆 ‘브릭하우스Brick House’에 마련해 두었다. 하지만 그는 글라스하우스의 침대에서 생을 마감할 정도로 그 집을 좋아했다.

필립 존슨의 글라스하우스에서는 매일 살기에 불편함이 많겠지만, 그곳은 산으로 둘러싸인 곳으로 여행을 가서 살아 보기에는 더할 나위 없는 낭만적인 장소일 것이다. 더군다나 현대 기술력으로는 글라스하우스에 설비는 더 이상 문제가 되지 않을 것이다.

In 1949, Philip Johnson built a glass house on 190,000㎡ property in New Canaan, Connecticut. He created a beautiful landscape and called his glass wall ‘a very expensive wallpaper’.
At the time, the glass house was not well-equipped with insulation or air conditioning, so it was a suffocating space that was practically unusable. Also, it was a burdensome space to live in, as it was made entirely of glass. Therefore, Philip Johnson built a Brick House beside it to have privacy and other necessary facilities. Indeed, He loved Glass House so much that he ended his life in Glass House.
Although a glass house is inconvenient for daily use, it would be a perfect place to travel and live in nature. Moreover, with modern technology, insulation or air conditioning is no longer a problem in glass houses.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

767평의 땅에서는 이미 60평 크기의 구옥이 자리 잡고 있었다. 이 구옥은 건축주가 살 수 있는 집과 스테이를 사용할 고객들이 처음 열쇠를 받아 갈 웰컴 데스크이자 카페로 활용하고자 하였다. 이 때문에 프로젝트의 가장 큰 핵심은 기존 60평의 구옥과 새로 지어질 47평의 이 건축물을 어떻게 배치할 것인가에 대한 고민이었다. 소프트웨어적으로는 연결되어 있으면서도 하드웨어적으로는 완전히 분리되어야 했고 건축주의 집과 두 개의 글라스하우스가 서로 간섭이 없어야 했기에 다양한 고민이 필요했다.

On 2538 ㎡ of land, an old house was already in place. The client wanted their home and check-in lobby in this old house. They also wanted to provide breakfast for the guests here. Therefore, it was essential to arrange between the existing and new architecture. There had to be no interference between the old house and the two glass houses within a short distance.

 

건축주는 두 개의 글라스하우스를 원하였지만, 건축비 절감을 위해 동을 분리하기보다는 하나의 동으로 만들고 서로 다른 곳을 보게 하여 커튼을 치지 않고도 온전히 글라스하우스의 장점을 누릴 수 있게 만들어 주었다. 필립 존슨처럼 브릭하우스에 기계실을 따로 마련하기보다는 두 실 사이에 기계실을 배치해 이를 통해 두 실이 분리되도록 하였다. 동선 역시 다양한 시뮬레이션을 통해 운영자가 기계실을 점검할 때도 두 사용자와 서로 겹치지 않도록 하였다.

At the early stage, the client wanted two glass houses. However, it became a single house with two units to save on construction costs. These units are looking in different directions. They both can fully enjoy the advantages of a glass house. The mechanical room was placed between the two rooms to separate units with mechanical efficiency. Each unit and the mechanical room do not interfere with each other.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

글라스하우스의 개념을 최대한 살리기 위해 기둥은 유리 안쪽으로 배치하고 지붕의 형태를 계단 형으로 만들어 충분한 구조와 설비 공간을 확보하면서도 형태적으로는 최소화해 바닥의 두께와 같게 보이도록 비율을 잡았다. 열어야 하는 공간은 활짝 여닫아야 하는 공간은 확실하게 닫아주었다. 

Pillars were placed inside the window to maximize the glass house. The roof slab thickness is to secure sufficient structural and facility space while minimizing the shape and proportions to make it look the same as the thickness of the floor slab. Living rooms are wide open, while toilets and a mechanical room are firmly closed.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

두 개의 실은 각자 서로 다른 특성을 구현해 주었다. 동측에는 중심을 비워 두고 테두리에 가구를 배치하는 방식으로 구성하고, 반대로 서측에서는 중심에 가구 배치하고 테두리를 비워주는 방식으로 구성했다. 중심을 비우는 구성은 우리가 익숙하게 사용하는 주거 공간처럼 편안함을 제공해 주고자 함이었고, 테두리를 비우는 형식은 글라스하우스의 특성을 강조해 주고자 함이었다. 이를 통해 방문객은 각자의 취향에 맞게 방을 선택할 수도 있었으면 했다.

The two units each embodied different characteristics. The first unit has furniture in the center, and the border is empty. Conversely, the second unit placed furniture around the border, leaving the center blank. This layout provides comfort like the usual residential space. On the other hand, the first unit emphasizes the characteristics of a glass house. Through this, we hoped that visitors could choose a room to suit their tastes.

 

©Yongjoon Choi
©Yongjoon Choi

 

ASI는 구불구불한 산길을 한참 산으로 들어가야 하는 장소이다. 대지 주변으로 둘러싸인 산은 때로는 푸르른 하늘과 함께하고 때로는 자욱한 안개를 품기도 한다. 나무들도 푸르른 모습에서 가지각색의 단풍으로 물들었다 하얗게 눈이 쌓이는 모습까지 계절마다 다양한 절경을 만들어낸다. ASI라는 글라스하우스를 통해 이러한 자연의 변화를 조금 더 특별하게 경험할 수 있기를 바란다.

ASI is a place where you have to go deep in the mountains. The surrounding mountains sometimes have blue skies and sometimes have thick fog. The trees also create a variety of spectacular views each season, from green to colorful autumn leaves to white snow piling up. ASI will be able to experience these changes in nature.

 

©Yongjoon Choi

 

디자인 Design
노말 NOMAL
책임 건축가 Architect in Charge
최민욱 Minyuk Chai, 이복기 Bokki Lee, 조세연 Seyeon Cho
디자인팀 Design team
이해원 Haewon Lee
건물 위치 Location
경기도 가평군 조종면 Jojong-myeon, Gapyeong-gun, Gyeonggi-do, Republic of Korea
건축 형태 Type
리노베이션 Renovation
건축 용도 Programme
단독주택 Single Family House
대지 면적 Site area
1938.00㎡ (신축) / 600.00㎡ (레노베이션)
건축 면적 Building area
156.83㎡ (신축) / 195.30㎡ (레노베이션)
연면적 Total floor area
156.83㎡ (신축) / 195.30㎡ (레노베이션)
규모 Building scope
1F
건폐율 Building to land ratio
8.09% (신축) / 32.55% (레노베이션)
용적률 Floor area ratio
8.09% (신축) / 32.55% (레노베이션)
주요 구조 Main Structure
철근콘크리트 RC
시공 Construction
건축주 직영 Self-build by owner
외장 마감재 Exterior finish
노출 콘크리트 Exposed concrete (신축) / 스타코 Stucco (레노베이션)
내부 마감재 Interior finish
벽체, 천장 – 지정 페인트 / 바닥 – 퀵스텝, 타일
구조 Structural engineer
서울구조 Seoul Structural Engineering & Consulting Co., Ltd.
기계 Mechanical engineer
청림설비기술사사무소 Chung lim Mechanical Engineering& Consultant
전기/통신 Telecommunication equipment
천일엠이씨 Chunil Engineering.co., LTD.
조경 Landscape
건축주 직영 Self-build by owner
토목 Civil engineer
중앙측량 설계사무소 Chungang Architect & Survey Engineer
완공 연도 Year completed
2023
사진가 Photographer
최용준 Yongjoon Choi
You might also like